Daily Archives: mai 12, 2011

Komfortabel nummen

Jeg vet ikke om jeg var nummen, men komfortabel var jeg så avgjort på «The Wall» i Telenor Arena 1. mai i år.

Et av høydepunktene var utvilsomt gitarsoloen på låta «Comfortably Numb». Jeg liker selvfølgelig best originalen med Jon David Gilmour på gitar, men soloen til Dave Kilminster var slett ikke verst.

Han står øverst på muren mens soloen spilles.

– Den første gangen jeg gikk opp på toppen av muren for å spille, ble jeg helt skjelven i beina. Det er utrolig høyt. Men jeg måtte bare bli vant til det, for i løpet av høsten 2010 og våren 2011 skal vi ha over 100 oppsetninger av «Tha Wall», sa Kilminster i et intervju rett før turneen med Roger Waters «The Wall» startet i fjor.

Det ble to forestillinger på Fornebu. Det var utsolgt begge dager, og dermed fikk 36 000 oppleve konserten i Norge.

Jeg sto selvfølgelig og ventet med et lite håp om at David Gilmour i egen person skulle dukke opp og spille solo på «Comfortably Numb». Det hadde vært årets opplevelse. Gilmour har nemlig sagt han skal opptre på en av konsertene i Europa i vår og spille soloen på «Comfortably Numb».

Men idet jeg sitter hjemme i min egen stue og skriver om dette, så går det rykter om at Gilmour har vært på scenen i London i kveld. Her er i hvert fall et lite glimt fra konserten i Norge, filmet med min iPhone.

Anniken var der også.

Har du hørt Pink Floyds julesang?