Det er mer enn en uke siden MF «Kragerø» gikk på et kjent skjær i Kragerøskjærgården med fire biler og 93 passasjerer om bord.

Hvordan kunne dette egentlig skje? Hva skjedde?
Ennå er det ikke kommet fram noe om hvordan dette kunne skje. I Kragerø Blad Vestmar sist lørdag står det riktignok et lite intervju med direktøren i fjordbåtselskapet, Helge Rognli, som sier at undersøkelser har slått fast at det ikke var teknisk svikt av noe slag som forårsaket ulykken.
I samme artikkel takker han (nok en gang) skipper og mannskap på ulykkesferja for måten de håndterte situasjonen på da ferja gikk på grunn. Her ble det utøvet godt sjømannskap, og det er prisverdig nok. Men:
Enten er direktøren veldig flink til å bortforklare at de ennå ikke har mulighet til å si noe om årsaken til grunnstøtingen, eller så har pressen i Kragerø gått helt i sommermodus.
– Hvordan er det mulig at ferja går på et kjent skjær, feier med seg staken som markerte skjæret og blir stående bom fast på en rute som den har kjørt daglig i mange år?
Dette spørsmålet burde direktøren i fjordbåtselskapet få svare på. Eller Sjøfartsdirektoratet. Eller Veritas. Politiet er etter hva jeg forstår ikke koplet inn i saken.
Og svarer de alle «god dag, mann økseskaft», så bør oppfølgingsspørsmålene hagle.
Kjære gamle kolleger i Kragerø, våkn opp, og la oss få vite, eller la i det minste de ansvarlige bli konfrontert med spørsmålene som alle stiller seg når det gjelder ferjegrunnstøtingen i skjærgården.
Dette spørmålet har også jeg stusset på hvorfor det ikke er kommet noen uttalelse her,ser bare at de får blomster av ordføreren for denne «bragden»
Tilbaketråkk: De Skjønne Litteratur Pikeklubben | Anniken Røils blogg
Tilbaketråkk: De skjønne litteratur pike klubben. | Anniken Røils blogg